۱۳۸۹ تیر ۱۳, یکشنبه

سازمان بهسازی و نوسازی باید فرصتی برای احیای بافت تاریخی اهواز باشد

بازدید دوستداران میراث فرهنگی خوزستان از بافت تاریخی یزد


مجتبی گهستونی
همانطور که گفته می شود یکی ازاساسي ترين مسائلی که شهرها با آن مواجه هستند بافت تاريخي آن ها است که به دليل عدم رسيدگي لازم و بهه برداری مناسب از آن تبدیل به یک  مشکل شده و به یکی از مباحث اصلی مدیران شهری مبدل شده است.
انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان که در راستای اهداف خود تلاش دارد می نماید تا مسئولان شهری و مدیران میراث فرهنگی را که کمتر تلاشی برای احیای بافت قدیمی شهرهای استان خوزستان می کنند را بیش از پیش با این موضوع درگیر کند با ارائه پیشنهادی به شهرداری اهواز خواهان بازدید از شهر یزد شدند تا با بررسی عملکرد مدیران شهری یزد تجربیات آنها را به شهرداری اهواز ارائه دهند.
به همین منظور نمایندگان سه تشکل انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان، انجمن آسماری و انجمن بوم آب و آفتاب به یزد سفر کردند و با بازدید کامل از بافت تاریخی یزد به ملاقات با مسئولان شهرداری مرکزی، مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی، معاون حفظ و احیاء اداره کل میراث فرهنگی،شهردار بافت تاریخی، نمایندگان انجمن دوستداران و حافظان خشت خام یزد و... پرداختند.
در این بازدید سه روزه ،دوستداران میراث فرهنگی به مشاهده فعالیت های بخش خصوصی در زمینه احیای  خانه های تاریخی به منظور بهره برداری در زمینه هتل و رستوران سنتی پرداختند. 
از جمله مسائلی که در این بازدید مورد بررسی قرار گرفت چگونگی ترغیب مردم برای سکونت در بافت تاریخی و خانه های با ارزش تاریخی که رکن اصلی حیات شهرها محسوب می شوند بود که متاسفانه در دست نبودن برنامه اي مدون در ارتباط با احیای بافت هاي  تاریخی باعث شده که  زوال بافت تاريخي را در پی داشته باشد.
اکنون که سازمان بهسازی و نوسازی شهر اهواز با هدف بهسازی ساخت و ساز شهری و بدنه ‌سازی شهر اهواز ایجاد شده است باید فرصت را غنیمت شمرد تا با استفاده از نظریات علمی و البته عملی کارشناسنان میراث فرهنگی شاهد در بافت تاریخی شهر اهواز باشیم.
قطعا مسئولا شهری و اداره کل میراث فرهنگی خوزستان به خوبی می دانند که به دلیل سهل انگاری های انجام شده شاهد از بین رفتن بخش اعظمی از بافت تاریخی شهر اهواز هستیم به گونه یی که امروزه در اهواز شاهد وجود تک بناهای متعدد تاریخی هستیم که از همین میزان ظرفیت هم بهره گرفته نمی شود.     
از سازمان بهسازی و نوسازی شهرداری اهواز که مدعی است در زمینه ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده و بناهای تاریخی، عملیات بهسازی شهر مانند پیاده‌ روسازی و بدنه‌ سازی خیابان‌ها فعالیت می‌کند و قرار است عملیات اجرایی این سازمان در اهواز به زودی آغاز ‌شود انتظار می رود که فعالیت های خود را هرچه سریع تر عملیاتی نموده و زمینه بهره برداری از خانه های تاریخی اهوازکه البته بخش عمده آنها تا کنون با قوانین دست و پاگیر میراث فرهنگی ثبت نشده اند را فراهم آورد.
قطع مسلم وجود سازمان بهسازی و نوسازی شهراهوازنباید تهدیدی برای بناهای تاریخی اهواز شود بلکه باید به فرصتی برای بازیابی هویت فراموش شده شهر اهواز تبدیل شود. همچنین از اداره کل میراث فرهنگی خوزستان نیز انتظار می رود که طرح جامع احیای بافت تاریخی شهر اهواز را همچون دیگر بافت های خوزستان مورد بررسی قرار دهد. 

هیچ نظری موجود نیست: