۱۳۸۸ دی ۲۴, پنجشنبه

اعتراض به تلاش اداره اماکن برای حذف نمادهای ملی




نشانهای ملی هر سرزمینی بیانگر تاریخ ، فرهنگ و تمدن هر کشوری است که با پاس داشتن آنان هویت ارزشی خود را در برابر فرهنگ‌های بیگانه حفظ می کنند.
سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با اعلام این مطلب گفت: ایران به عنوان یکی از نخستین خواستگاه‌های بشر دارای نمادهای ارزشمندی است که بیانگر نیک اندیشی، نیک کرداری و نیک گفتاری ایرانیان و تاثیر شگفت انگیز آن بر دیگر جوامع بشری بوده است، که ملت ایران با وجود تهاجم های بیشمار انیرانیان برای نابودی این نشانهای ارزشمند با خردورزی آنان را پاس داشته است.

مجتبی گهستونی با انتقاد از رفتار خودسرانه و بی تدبیرانه عده ایی که تلاش می‌کنند به نشانه‌های ملی برچسب سیاسی و بی دینی بزنند افزود: مدتی است که در استان خوزستان عده ای با عنوان «اداره اماکن» به دفاتر، فروشگاه‌ها و اماکنی که به عنوان بخشی از تابلو معرف کار خود از نمادهای ملی استفاده کرده اند مراجعه کرده و با تهدید خواستار حذف هرچه سریعتر این نمادها شده اند.

وی بیان داشت: اخیرا در شهرستان شوش به تاکسی‌ها اعلام نموده اند که نشان تاکسیرانی شهرداری این شهرستان، که نمادی از فرَوهَر است باید حذف و نشان دیگری جایگزین شود. این در حالی است که هر بخشی از این نشانه‌ها همچون نشانه "فروهر" دارای معانی خاصی است و انسانهای خردمند را به اندیشه پاک دعوت می‌نماید.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان تاکید کرد: در حال حاضر در استان خوزستان همچون دیگر نقاط کشور عده ای با استفاده از نمادهای انحرافی گروه‌های شیطان پرست و ناهمسو با اندیشه های ملی و مذهبی تلاش در به وجود آوردن تعارض در بین ایرانیان دارند و در این میان هیچ نهادی همچون اداره اماکن به صورت محسوس به مبارزه با آنان نمی پردازد.

گهستونی با انتقاد از سازمان میراث فرهنگی گفت: این سازمان وظیفه دارد که به نقش و اهمیت نمادهای ملی که با شیوه‌های خودسرانه و به دلیل نا آشنایی با چنین نشانه‌هایی حذف می گردند بپردازد و جلوی چنین برخوردهای سلیقه ایی را بگیرند.