۱۳۸۸ اسفند ۱۲, چهارشنبه

از بافت‌هاي تاريخي اهواز استفاده بهينه نمي‌شود




نمايش عكس "اهوازگردي در يك ساعت" در تالار فردوسي دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه شهيد چمران اهواز برگزار شد.
به گزارش ايسنا خوزستان در  اين برنامه دكتر عباس امام، عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز در كنار نمايش عكس‌ها گفت: شهر اهواز تا قبل از سال 1315 پلي نداشت و رفت و آمدها با قايق انجام مي‌شده است. در سال 1315 يك شركت سوئدي پل سفيد را ايجاد كرد. قبل از انقلاب در اهواز چهار پل ايجاد شد و امروز در اهواز هشت پل وجود دارد.
او با اشاره به ساخت‌وسازهاي سال 1308 در شهر اهواز خاطرنشان كرد: در اين سال آلماني‌ها دانشكده ادبيات و ‌ميدان راه‌آهن را ساختند. در اين سال ميرزا حكيم باشي كه عطار بود سقاخانه‌اي در 30 متري بنا كرد كه در سال 1321 به شكل كنوني در آمده است. مقبره ميرزا حكيم باشي در علي بن مهزيار اهوازي واقع است.
مجتبي گهستوني، دبير انجمن دوستداران ميراث فرهنگي تاريانا خوزستان، نيز بيان كرد: در فهرست آثار ملي ميراث فرهنگي كشور 800 اثر از استان خوزستان به ثبت رسيده است. در اين استان شش شهر با بافت تاريخي وجود دارد و اهواز يكي از اين شهرها است. با وجود تغييراتي كه در بافت شهر ايجاد شده هنوز بناهايي قديمي در خيابان‌هاي اهواز ديده مي‌شود. بيش‌تر بافت‌هاي تاريخي اهواز در خيابان‌هاي 30 متري، 24 متري، عامري و آخر آسفالت قرار دارند.
او در ادامه به وجود شهر باستاني هرمز اردشير اشاره كرد و بيان كرد: شهر هرمز اردشير در دوره ساسانيان تأسيس شده است اما به دليل طغيان‌ها و زلزله‌هاي پيش آمده در اين سال‌ها آثاري از آن شهر به دست نيامد تا زماني كه ساخت‌وساز مترو شروع شد و آثاري از اين شهر در ميدان دروازه اهواز به دست آمد. اين دوستدار ميراث فرهنگي خاطرنشان كرد: ميراث فرهنگي هويت ما است. در حال حاضر برخلاف اين كه اهواز بافت قديمي دارد و به ثبت ملي رسيده‌اند اما از آن بافت‌ها استفاده بهينه نمي‌شود.