۱۳۸۸ دی ۱۱, جمعه

تخريب محوطه ای بزرگ متعلق به دوره اشكاني در اطراف اهواز


پس از تخریب علنی یک تپه اشکانی در مرکز شهر رامهرمز که  دیواره و خشت های آن به عینه قابل مشاهده بود ، تخریب یک تپه اشکانی دیگر موسوم به پاگچی، تخریب یک محوطه اشکانی موسوم به حسین آباد در شوش ، اینبار در نتيجه عمليات تعريض جاده روستايي در اطراف شرق اهواز توسط پيمانكار شركت نفت يك محوطه باستاني ظاهرا متعلق به دوره اشكاني آسيب جدي ديد.

 پایه آتشدان
سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان گفت: تخريب در اين محوطه عظيم باستاني كه به دلايل امنيتي نام آن برده نمي‌شود اولين بار در دهه 70 از سوی اداره وقت جهاد سازندگی و بدون استعلام از اداره وقت ميراث فرهنگي شروع شده است.
مجتبی گهستونی : مساحت اين محوطه بيش از 150 هكتار است و  در آن  آثاري همچون ديوارهاي خشتي، پايه ميز، سنگ‌هاي يك تكه، پايه آتشدان و همچنين سفال‌هايي پراكنده منقوش ديده شده است.
وی افزود: در این محوطه وسیع يك قبرستان وجود دارد که در سراسر محوطه می توان آثاری از سفال‌هاي ته خمره‌اي ادژي قرمز رنگ مربوطه به دوره اشكاني و سفال‌هاي سياه رنگ از دوره هزاره اول را مشاهده نمود.

     بنایی که در آب انبار یا مقبره بودن آن شک است
مسئول کمیته میراث فرهنگی مجموعه فعالان حقوق بشر ایران بیان کرد: با توجه به وجود ‌آثاري از حفاري‌هاي غيرمجاز و تسطيح توسط بيل‌هاي مكانيكي پيمانكار شركت نفت باید گفت سازمان میراث فرهنگی خوزستان اگر چه از غنی بودن این محوطه اطلاع کافی دارد اما نه تنها تا کنون اقدامی حفاظتی برای این محوطه انجام نداده است بلکه دستورالعملی برای تهیه پرونده ثبتی، بررسی شناسایی و کاوش های باستان شناسی ، تعیین حریم و عرصه این محوطه  انجام نداده است.
گهستونی اظهار داشت: در این محوطه  يك سازه‌ به طول 2 متر، عرض شش متر و عمق 2 متر با سنگ‌هاي چهار تراش و ملاتي از ساروج در محوطه وجود دارد كه در مرحله اول آب انبار به نظر مي‌رسد اما مي‌توان آن را يك آرامگاه بزرگ دوره اشكاني دانست.
وی گفت: با كاوش و حفاري در اين محوطه به يقين مي‌توان آثاري از خط نوشته و يا شايد سكه‌هاي رايج در آن زمان را يافت كه تاريخ محوطه را بازگو ‌كند.