۱۳۸۸ آذر ۱۱, چهارشنبه

ساختمان ۸۰ ساله دانشکده ادبیات در اهواز موزه خواهد شد

literature_faculty_of_chamran_university_01
ساختمان ۸۰ ساله دانشکده ادبیات اهواز پس از تائید در کمیسیون لوایح هیت دولت به سازمان میراث فرهنگی خوزستان واگذار می شود تا موزه منطقه یی خوزستان در آن دایر شود به همین دلیل دانشگاه شهید چمران اهواز تصمیم گرفته تابلوی موزه علم و طبیعت را در سردر دانشکده نصب نماید تا این بنا مورد طمع سازمان میراث فرهنگی قرار نگیرد.
ساختمان دانشکده ادبیات مربوط به دوره پهلوی اول می باشد. در این دوره معماران ایرانی و خارجی با تلفیق معماری بومی و تاریخی ایران با معماری معاصر دست به خلق آثار معماری بی همتا و منحصر به فردی زدند که بنای تاریخی دانشکده ادبیات و علوم انسانی نمونه ای بارز و بی همتا از آن می باشد. شکل مثلثی بنا، باعث گشته تا دانشکده سه گوش معروف شود نشان از معماری مدرن و شکل خاص پنجره ها، سردرب آجرکاری و کاشی کاری جداره بیرونی با الهام از معماری سنتی ایجاد شده است. بنای تاریخی دانشکده ادبیات به دلیل وقوع در ساحل غربی رودخانه کارون از لحاظ دسترسی مناسب و منظر و چشم انداز بسیار زیبایی که از روی پل و حتی ساحل شرقی رودحانه دارد دارای موقعیت مکانی بسیار منحصر به فردی می باشد.
انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان پس از اطلاع از تصمیم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان برای ساخت موزه منطقه یی در جزیره پارک شادی که در رودخانه کارون واقع است از سازمان میراث فرهنگی کشور درخواست کرد تا به جای ایجاد موزه در جزیره یی که در ۴۰ ساله اخیر از رسوب تشکیل شده این موزه را در بنای تاریخی دانشکده ادبیات که قرار است در سال جاری تخلیه گردد راه اندازی نماید.
پیش از این در سال ۱۳۸۴ نیز سازمان میراث فرهنگی خوزستان با ارسال نامه یی به استاندار وقت خوزستان از وی خواست به دلیل ضرورت احداث و راه اندازی موزه ای با استانداردهای موجود در مرکز استان که با اولویت در دستور کار این سازمان قرار گرفته است، ساختمان دانشکده ادبیات و علوم انسانی برای ایجاد موزه منطقه یی در نظر گرفته شود که این موضوع از سوی استانداری مسکوت ماند.
اما  از ابتدای سال جاری پس از پیگیری ها و نامه نگاری های انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور این موضوع از سوی اداره کل موزه ها پیگیری شد و از انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان و سازمان میراث فرهنگی خوزستان اسناد و مدارک کافی درخواست شد تا این موضوع در هیت دولت مورد بررسی قرار گیرد. در نهایت پیشنهاد مورد نظر از سوی کمیسیون لوایح هیت دولت به اطلاع ۶ وزیر و ۴ معاون در نهاد ریاست جمهوری رسید تا آنان پس از بررسی اعلام نظر نمایند.
البته انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان هیچ گاه اصرار ندارد که بنای دانشکده ادبیات اهواز به منظور راه اندازی موزه منطقه ای در مالکیت سازمان میراث فرهنگی خوزستان قرار بگیرد بلکه اصرار دارند متناسب با شان بنا کاربری موزه پیدا کند. از سویی دیگر مشاور و نماینده حقوقی و امور مجلس کمیسیون مستند سازی و تعیین بهره بردار اموال غیر منقول دستگاههای اجرایی نهاد ریاست جمهوری نیز با ارسال نامه یی به ریاست امور حقوقی وزارت علوم درخواست نمود تا اسناد و مدارکی که بیانگر وضعیت مالکیتی و ثبتی ملک مورد نظر باشد را بررسی و اعلام نظر کنند. بنابر اسناد ارائه شده سال ۱۳۸۳ اداره کل ثبت استان خوزستان سند مالکیت دانشکده ادبیات به نام وزارت فرهنگ سابق می باشد.
اما بنابر اعلام نظر و اسناد ارائه شده از سوی وزارت آموزش و پرورش خوزستان بنای مورد نظر متعلق به سازمان آموزش و پرورش خوزستان است که در این خصوص بین دو وزارت علوم و آموزش و پرورش اختلاف نظر وجود دارد. دانشکده ادبیات اهواز مربوط به پهلوی اول و به شماره ۲۴۹۷ در سال ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.این بنا در سال ۱۳۰۸ خورشیدی توسط بانک ملی ساخته شدو. از سال ۱۳۳۶ به عنوان دانشکده پزشکی، دانشسرای عالی، مرکز علوم پایه، مرکز علمی و بصری، دانشکده علوم مرد استفاده قرار گرفت و در سال ۱۳۵۰ به عنوان دانشکده ادبیات و زبان های خارجی حیات خود را ادامه داد.