۱۳۸۹ فروردین ۲۳, دوشنبه

وهابیت با تجزیه طلبان اهواز همکاری می‌کند



به گزارش شیعه آنلاین، طی یکی دو سال اخیر شنیده شده که فرقه ضاله وهابیت فعالیت ‌های تبلیغاتی گسترده‌ای را در مناطق جنوبی کشورمان به ویژه در استان خوزستان آغاز کرده است. با هدف بررسی این موضوع و اثبات درستی یا نادرستی آن، خبرنگار شیعه آنلاین گفتگوی کوتاهی با حجةالإسلام و المسلمین شیخ «عبدالصادق هردان» مدیر حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) در اهواز داشت.


شیخ «عبدالصادق هردان» در مورد مدت زمان آغاز فعالیت تبلیغاتی وهابیت در استان خوزستان گفت: فعاليت اين فرقه به بيش از يکي دو سال قبل برنمي‌گردد بلکه پیروان این فرقه، تحرکات و ايجاد شبهه را از حدود 10 سال پيش يا بيشتر آغاز کرده‌اند. آنان بيشتر مناطقي را مورد هدف قرا مي‌دهند که از لحاظ اقتصادی، فرهنگي و ديني، مردم در سطح پاييني قرار دارند و با ايجاد بعضي شبهات در مورد عزاداري محرم و مطرح کردن کارها و فعاليت‌های خلفا و اينکه از اصحاب رسول الله (ص) بوده، بر عدم جواز لعن آنها تأکید می‌کنند و به تبلیغ اندیشه‌های خود می پردازند.


مدیر حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) اهواز در مورد موفقیت یا عدم موفقیت وهابیت در فعالیت‌های تبلیغاتی خود، گفت: آنان تا حد کمی موفق بوده و افرادي را جذب کرده‌اند علت آن هم، همانطور که گفته شد وجود فقر، محروميت و تبعيض بوده که متأسفانه واقعيتي در استان خوزستان است. وهابیت بیشتر در مناطق عرب نشين خوزستان به تبلیغ می‌پردازند زیرا عواملی که بیان شد بیشتر در این مناطق است. آنان بر اختلافات قومي بسیار تکیه می‌کنند و با هدف رسیدن به اهداف خود، ريشه آن را به نظام اسلامي نسبت می‌دهند.


«عبدالصادق هردان» در مورد تعداد افرادی که تاکنون در خوزستان جذب وهابیت شده‌اند و اینکه آیا وهابییون برای جذب نیرو به صورت نقدی و مستقیم بین فقرا پول توزیع می‌کنند یا خیر، گفت: آمار دقیقی درباره تعداد افرادی که جذب این فرقه ضاله شده‌اند در دست نیست اما برخی اخبار موجود حاکی از آن است که تعدادشان به دو هزار نفر می‌رسد. از سوی دیگر شنیده شده که وهابیت بین خانواده‌های فقیر هم به صورت نقدی پول توزیع می‌کنند تا آنان را جذب کنند، بنده خبر موثق یا تأييد شده‌اي در اين خصوص ندارم اما آنچه مسلم است هزينه‌هايي که اينها مي‌کنند واقعاً زياد است.


این استاد حوزه اهواز افزود: در کل فعاليت وهابییون واقعاً در زمان فعلی قابل توجه نيست و به سبب حضور گسترده طلاب اصلاً رنگ و نمايي ندارد و فقط در بعضي از روستاهاي کم جمعيت، مريداني دارند. ناگفته نماند اکثر اينها هم مريد واقعی وهابيت و دشمن اهل بيت (ع) نيستند بلکه در اثر نارضايتي و فقر اقتصادي و فرهنگي براي به زعم خود، مخالفت با حکومت اسلامي ممکن است اظهارات يا حرکاتي باب ميل وهابي‌ها انجام دهند.


حجةالإسلام «هردان» در ادامه در مورد چگونگی فعالیت وهابییون در آن مناطق گفت: آنان با گروهک تروريستي و تجزيه طلب جبهه دمکراتيک خلق عرب همکاری مستقیمی دارند. وهابییون که از کشور عربستان سعودی حمایت و پشتیبانی می‌شوند به این گروهک تروریستی و سرکردگان آن که بیشترشان در لندن اقامت دارند، کمک مالی می‌کنند و در عوض این گروهک نیز از فعالیت این فرقه ضاله حمایت می‌کند و برای هموار کردن مسیر تبلیغاتی آنان، همواره اظهاراتی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران سر می‌دهند.


مدیر حوزه علمیه امام جعفر صادق (ع) اهواز همچنین گفت: این گروهک تروریستی تجزیه طلب، سال‌ها با حزب بعث سابق عراق همکاری می‌کرد و اکنون با وهابییون همکاری دارد. آنان با تلاش برای ايجاد شکاف مذهبي در ميان مردم خوزستان قصد دارند به آرزوي ديرينه اربابان خود که جدايي خوزستان است نائل شوند، چون به خوبي تشخيص دادند که عامل وحدت بخش ميان اقوام و مليت‌هاي مختلف مذهب است، از اين رو زمینه تبليغات گسترده‌اي برای ترويج فرقه ضاله وهابيت را با بودجه‌هاي کلان اهدايي آن دشمن آغاز کرده‌اند. آنان کارشان به جايي رسيد که برخي از مجالس روضه حسینی را نیز مختل کرده و اقدام به تهديد سخنرانان نموده‌اند.


شیخ «عبدالصادق هردان» در پایان گفت: آنان گاهی نیز به حذف فیزیکی دست زده‌اند. برای نمونه حجةالإسلام شهيد شيخ «هشام صيمري» يکي از روحانيیون منطقه کوي علوي، که در کانون هجمه وهابيت قرار داشت و در چندين مسجد عليه وهابيت فعاليت تبلیغاتی مي‌کرد، در پي تهديدات مکرر توسط چند تروريست مسلح به شهادت رسيد.