۱۳۸۸ آذر ۲۴, سه‌شنبه

وجود تپه باستانی آسیه آباد به معنی وسعت شهر هرمز اردشیر است


سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با اعلام این مطلب گفت: پس از اظهارات رییس پژوهشکده باستان شناسی کشور مبنی بر باستانی نبودن مسیر قطار شهری انجمن همچنان تلاش می کند که وجود  هرمز اردشیر را در مسیر قطار شهری اثبات کند.

مجتبی گهستونی افرود: به همین دلیل تصمیم داریم 60 منبع موثق خود را که از وجود شهر هرمز اردشیر خبر داده اند را منتشر کنیم. مورد دیگر تمام تپه ها و محوطه های باستانی اطراف مسیر مترو را که باستان شناسانی پیش تر آنجا را بررسی شناسایی کرده اند را معرفی کنیم.
وی بیان داشت: خوشبختانه وجود گور دخمه های حصیر آباد و تپه های صنایع فولاد ، پایه های پل ساسانی در زیر پل سیاه ، کشف یک محوطه باستانی در خرمکوشک کار ما را ساده تر کرده است.
 سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان سپس به وجود یک تپه بزرگ باستانی در آسیه آباد که مشاهده آثار در آن به وضوح قابل مشاهده است خبر داد و تصریح نمود: طبق گفته باستان شناسانی که پیش تر آنجا را بررسی شناسایی کرده اند این تپه مربوط به دوره ساسانی و ادامه شهر هرمز اردشیر است. هم اکنون دکل های مخابرات بر روی آن قرار گرفته و لازم است که سازمان میراث فرهنگی نسبت به ثبت آن اقدام نموده و زمینه انجام کاوش های باستان شناسی را در آن فراهم آورد. 
گهستونی در پایان از چشم پوشی سازمان به حقیقت موضوع انتقاد کرد.