۱۳۸۹ مرداد ۱۱, دوشنبه

تپه ساسانی آسیه آباد در اهواز روز به روز تخریب می شود

بخشی از تپه آسیاب آباد اهواز
اهواز ـ خبرنگار روزنامه اطلاعات: تپه باستانی «آسیه‌آباد» اهواز درحال تخریب است. این تپه باستانی متعلق به دوره ساسانی که در مرکز شهر اهواز قرار دارد، نه فقط تاکنون به ثبت نرسیده است، بلکه تعیین حریم نیز نشده است.

سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان تأکید کرد: کارشناسان میراث فرهنگی خوزستان تردیدی در زمینه باستانی بودن تپه آسیه‌آباد ندارند.

مجتبی گهستونی افزود: پارسال اداره میراث فرهنگی خوزستان در پی اطلاع از تلاش یک شرکت تعاونی مسکن برای تسطیح تپه آسیه‌آباد اقدام به جلوگیری از ساخت‌وساز در حاشیه تپه کرد و این در حالی است که قبلاً این تپه با ساخت بازارچه، جاده، خانه‌های مسکونی و دیگر واحدهای اداری مورد تعرض قرار گرفته است.

او با اشاره به این‌که تپه باستانی آسیه‌آباد تا سال ۸۵ در بن‌بست قرار داشت ولی با ساخت جاده فرعی که از روی آن می‌گذرد اینک هر رهگذری با اندکی دقت، متوجه پراکندگی خشت و سفال در اطراف تپه می‌شود.

دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با تأکید بر ضرورت حفاظت از تپه باستانی آسیه‌آباد گفت: این تپه باستانی که با هر بار تخریب یا بارندگی حجم زیادی سفال از دل آن بیرون می‌آید، در فاصله یک کیلومتری دو ایستگاه مترو دروازه (خلیج‌فارس) و مرکز فرهنگی قرار دارد.

وی افزود: وجود گور دخمه در محله‌ای به نام حصیرآباد، وجود پایه‌های پل ساسانی در زیر پل سیاه، کشف یک محوطه باستانی در خرمکوشک که در نزدیکی تپه باستانی آسیه‌آباد قرار دارند، ذهن دوستداران میراث فرهنگی را به سمتی می‌برد که این محوطه‌ها در محدوده شهر تاریخی هرمز اردشیر قرار دارد.

او یادآور شد: با توجه به وجود دکل‌های مخابرات بر روی تپه آسیه‌آباد، لازم است سازمان میراث فرهنگی زمینه ثبت، محصور نگاه داشتن و انجام کاوش‌های باستان‌شناسی در این تپه را فراهم آورد.