۱۳۸۸ اسفند ۴, سه‌شنبه

ضرورت سرمایه گزاری بخش خصوصی و دولتی در بافت تاریخی اهواز

دانشسرای مقدماتی پسران
باید از بافت تاریخی و خانه های سنتی شهر اهواز به عنوان بخشی از گنجینه های تاریخی و فرهنگی کشورمان با سرمایه گزاری بخش خصوصی و دولتی محافظت نمود.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز در حاشیه بازدید از بافت قدیم اهواز که به همراه اعضای انجمن دوستداران میراث فرهنگی خوزستان صورت گرفت گفت: بافت تاریخی اهواز که از جمله بافت های در معرض نابودی است ابتدا نیازمند فرهنگ سازی درباره ضرورت و اهمیت آن و سپس نیازمند مرمت،حفظ و احیاء است.

آرزو بابادی افزود: اگر خانه های قدیمی اهواز همچون دیگر بناهای تاریخی مرمت و به خوبی نگهداری شوند دارای همه جنبه های ضروری یک خانه امن، راحت، زیبا و آرام هستند.

وی بیان کرد: اهواز از جمله ۹۰ شهر دارای بافت تاریخی کشور و ۶ شهر دارای بافت قدیمی در استان خوزستان است که این بافت تاریخی در نتیجه ساخت و سازهای ناهمگون و فاقد ارزش معماری در حال از بین رفتن است.

این عضو شورای شهر با انتقاد از مدیران مسئول در زمینه حفظ و احیاء بافت قدیمی اهواز اظهار داشت: برای حفظ بناهای قدیمی و بافت تاریخی که نشان از قدمت این شهر ساحلی می باشد چه گام هایی بر داشته شده است و تا چه میزان از نهاد های غیر دولتی و مردمی برای فرهنگ سازی و مستند نگاری این بافت قدیم بهره گرفته شده است.

آرزو بابادی در بخش دیگری از سخنان خود بیان داشت: با نگاه به بعضی از خانه های باقی مانده از تاریخ یک صد ساله اخیر اهواز که در حاشیه کارون قرار گرفته اند می توان به این نتیجه رسید که توجه به منظر در خانه به درک درست انسان هایی با ذهنیت باز بر می گردد چرا که منظر از دو ویژگی وصف جمالی و کمالی برخوردار است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اهواز گفت: حال با برخورداری خانه های قدیمی در شهر اهواز که دارای منظر فرهنگی، حیاط، ایوان، سه دری یا پنج دری، صفه و حتی تزئینات درونی هستند چرا برای کاربری های مناسب مورد توجه قرار نمی گیرند. مگر در نتیجه احیاء یک بنای قدیمی در اهواز به منظور ایجاد یک خانه فرهنگ و رستوران موزه سنتی اشتغال به وجود نمی آید و اوقات فراغت مردم پر نمی گردد.

وی افزود: ضروری است که برای تعیین محدوده بافت قدیمی اهواز مشاور تعیین گردد تا با استفاده از تجربیات تشکل های دوستدار فرهنگ در اهواز که سابقه خوبی در شناسایی بافت قدیم این کلان شهر دارند ما به الگوهای موفق دیگر شهرهای تاریخی کشور دست یابیم.